1982

1982_Stein_SvendsenBilde: Stein Svendsen og Dag Sørby, Finnskog Vinters første totalvinner

 

Etter et uhell i 1971 ble det i 1972 innført rallyforbud i Norge som varte helt til det i 1984 ble innvilget en prøveperiode på 2 år. Men den driftige gjengen i KNA avdeling Kongsvinger under ledelse av ildsjelene Tor og Egil Solbergseter tok sjansen på en tjuvstart i 1982. Med seg fikk de også Erling Hagen som løpsleder. Finnskog Vinterrally blir kjørt for første gang. Løpet gikk inne på Varaldskogen med 20 deltagere. Løpet var mer eller mindre hemmelig, men ble arrangert i samarbeid med politiet. En av arrangørens hovedoppgaver var å holde publikum unna. Følgende stod å lese i løpets tilleggsregler: “»HJELP OSS……. med å ungå publikum. Servicefolk og andre har ingen mulighet til å se løpet. Løpets utvikling kan derimot følges over radiosamband til løpsbasen. løpet følges av myndighetene på nært hold, som ut fra din kjøring utenom spesialprøvene, vil bestemme om vi kan kjøre flere løp seinere.»

Løpets lengde var 65 km totalt hvorav 52 km var fartsetapper, fordelt på 12 etapper. Starten gikk på Finnheim på Øyermoen.

Tor Solbergseter, Egil Solbergseter og Erling Hagen og ble dette året tildelt KNA’s Sportsmedalje.

5 på topp
1. Stein Svendsen/Dag Sørby, Volvo 242
2. Svein A. Uvaag/Olav Klund, Opel Ascona
3. John Olav Aamodt/Anne Britt Aamodt, Opel Ascona
4. Arne Riaunet/Bjørg Riaunet, VW 1303
5. Roy Stubberud/Jan Otto Jansen, Volvo 142

1982_Svein_UlvaagBilde: Svein Ulvaag, KNA Kongsvinger,  nr. 2 totalt og klubbmester i 1982

 

 

 

 

 

1983

1983_Valter_Jensen

Bilde: Valter Jensen og Håkon Stamnes i sin Ford Escort.

På lik linje med 1982 gikk også dette løpet primært på Varaldskogen samt Ormberget. Løpet hadde 8 fartsetapper på tilsammen 67,9 km. Det var fortsatt på “nåde” man arrangerte rally. I søknaden til Politiet står det at arrangør har gitt Glåmdalen og Østlendingen beskjed om ikke å ta inn stoff som kan gi opplysninger om løpet på forhånd og i tilleggsreglene stod:
«Deltagerne FORBYS å ta med servicemannskaper og andre. Dette p.g.a. at løpet måtte flyttes for kort tid siden, og baselokalet er meget trangt.» Årsaken til dette var at basen var flyttet og oppmøte er Noroil stasjonen på Lunderseter. Videre kunne man lese i tilleggsreglene:
Avreise fra løpsbasen skjer i kolonne à 20 biler om gangen.
Deltagerne oppfordres igjen:  «Husk at motorsportens fremtid ligger i dine hender». Løpet ble arrangert mellom kl. 15 og 24 da man anså at det var minst fare for publikum på det tidspunktet. Det stilte 90 biler til start og løpet ble i media i etterkant betegnet som prikkfritt.

Løpet var også tellende i NMK’s klubbmesterskap i rally.

5 på topp
1. Valter Chr. Jensen / Håkon Stamnes, Ford Escort
2. Lars Enoksson/Mats Persson,  Saab
3. Rolf Jacob Andersen/Jan Egil Jenssen, VW Golf
4. Jonny Nyengen/Tom Monsen, Opel Ascona
5. Rolf Ingar Schou/Erik Pedersen, Ford Escort

1984

1984_Rolf J. Andersen

Bilde: Rolf J. Andersen, nr. 2 i 1984

 

Start, mål og base for løpet var Lunderseter samfunnshus. Hadde 102 startende.

8 fartsetapper på tilsammen 85,1 km. “Rene himmelriket for en norsk rallykjører!” Ros og lovord ville ingen ende ta da 57 av 102 startende biler var vel i mål i dette årets Finnskogrally som gikk på Brandval Finnskog og Varaldskogen. Garvede, internasjonale rallystørrelser som Valter Jensen og totalvinner Vidar S. Johansen nærmest skamroste KNA Kongsvinger i avisen etter løpet. “Dette er uvant kost i Norge. Vel 8 mil med fartsetapper, krevende prøver, gode forhold, glimrende opplegg. Kort sagt, alt var topp” slo førerne fast til avisen.

5 på topp
1. Vidar S. Johansen / Jørn Hunsdal, VW Golf
2. Rolf Jacob Andersen/Steinar Jortun VW Golf
3. Gunnar Stenberg/Dag Halvorsen, Ford Escort
4. Bjørn Kjølmoen/Dag Nordmo, Saab
5. Hans Kristian Svendsen/Gulbrand Eng, Ford Escort

1985

1985_Rolf_Ingar_Schou_Page_1

Bilde: Rolf Ingar Schou / Erik Pedersen

Dette året var løpet flyttet til Kongsvinger. Start og mål var utenfor Vinger Hotell.

Løpet hadde 11 farts etapper på til sammen 164,3 km og 105 startende. Mange av de store “kanonene” hadde problemer og utfordringer dette løpet både teknisk og med å holde seg på veien. Valter Jensen, Vidar S. Johansen, Jens Søgaard og Svein Ulvaag hadde alle besøk i snøbrøyta og fikk dermd problemer med å hevde seg i toppen. Det skulle også bli spennende for Rolf Ingar Schou. Mellom de to siste etappene merket han at toppakningen var i ferd med å ryke og det var med stor spenning han la i vei på siste etappe. Tross et tidstap på over 20 sekunder harket bilen seg over målrampa til seier.

5 på topp
1. Rolf Ingar Schou/Erik Pedersen, Ford Escort BDA
2. Rolf Jacob Andersen/Steinar Jortun, Fiat Ritmo Abarth
3. Ove Olofsson/Sven Olof Kvarnøv, Saab V4
4. Geir Olav Grimsrud/Hans Gunnar Granheim, VW Golf
5. Hans Kr. Svendsen/ Gudbrand Eng, Ford Escort

1986

1986_Valter_Jensen_Audi

Bilde: Valter Jensen og Håkon Stamnes

 

Løpet var totalt 24 mil hvorav 14 mil med fartsetapper fordelt på 8 etapper. Start og mål var på Vinger hotell. Valter Jensen, norges desidert raskeste fører denne vinteren var helt suveren også på Finnskogen. Han var en av få som kjørte firehjulsdrift og når man i tillegg er en utmerket sjåfør var det ikke lett for konkurrentene å hamle opp med Jensen. Han måtte bryte rett før mål på siste etappen med mellomakselbrudd i 1984 og kjørte av veien og tapte mange minutter i 1985. Han var da naturlig nok utrolig fornøyd med seieren og hadde bare gode ord å si om løpet. Fineste etappene han hadde kjørt.

5 på topp
1. Valter Jensen/Håkon Stamnes, Audi Quattro
2. Rolf Ingar Schou/Erik Pedersen, Ford Escort
3. Jens Søgaard/Arne Eikåsen, Opel
4. Kjell Kaasa/Aksel Johannessen, Saab
5. Arne Stenshorne/Kjersti Stenshorne – Nissan

1987

1987_Borgen_Antonsen

Samferdselsminister Kjell Borgen og NBF’s Generalsekretær Arild Antonsen startet løpet i 1987.

I 1987 ble rallystoppen opphevet og daværende Samferdselsminister Kjell Borgen startet de første bilene fra rampa på Kongsvinger i selskap med NBFs Generalsekretær Arild Antonsen. Samferdselsminister Kjell Borgen tildeles Bilsportsforbundets fortjenstemedalje i gull, for sin innsats for å få opphevet rallyforbudet. Tidligere hadde også Johan J. Jacobsen fått tilsvarende medalje da han fikk innført prøveperioden for rally når han satt som Samferdselsminister. Finnskog Vinter ble da vunnet av 80-tallets NM konge Valter Jensen/Håkon Stamnes i en Mazda 323. Dette ble hans tredje seier Rally Finnskog.

5 på topp
1. Valter Chr. Jensen/Håkon Stamnes – Mazda 323
2. Roger Ericsson/Per Rosendahl – Subaru
3. Ove Olofsson/Kjetil Bolneset – Audi Quattro
4. Tor Slemdal/Geir Sund – Audi Quattro
5. Rolf Jacob Andersen/Steinar Jortun – Fiat Ritmo

Nasjonal A-Førere: 1). Per Gulbrandsen/Åge Karlsen – Ford Escort

Film fra løpet i 1987

1988

1988_Per_EngsethPer Engseth/Petter Møystad vant med sin gruppe N Mazda 323 4WD. Det var for øvrig parets tredje strake seier den sesongen, og Engseth’n var med andre ord suveren i norsk rallysammenheng den vinteren. Den eneste som ga Engseth en viss konkurranse var Geir Ola Winger Grimsrud, som også kjørte en Mazda i gruppe N. Finnskog Vinterrally var i 1988 anmeldt som et internasjonalt løp.
Dette året ble Tor Solbergseter og Erling Hagen tildelt KNA’s Fortjenestemedalje for sin innsats for KNA Kongsvinger og rally i Norge.

5 på topp
1. Per Engseth/Petter Møystad, N/N,    Mazda 323 4WD (Gr.N), 3.15.50
2. Geir O.W. Grimsrud/Steinar Jortun, N/N, Mazda 323 4WD (Gr.N), + 1.33
3. Ole V. Såtvedt/Tor Øvrum, N/N, Audi 80 Quattro (Gr.A), + 3.09
4. Arne Stenshorne/Kjersti Stenshorne, N/N, Lancia Delta HF (Gr.N), + 4.17
5. Hans Ole Hofton/Oddvar Moland, N/N, Mazda 323 4WD (Gr.N), + 7.28

Vinner av Nasjonal klasse
Odd Magne Sveen/Jan P. Pettersen,  N/N, Ford Escort MK1,  3.32.09

1989

1989_Bror_Danielsson

Bilde: Bror Danielsson og Ove Olofsson

 

I 1989 talte Finnskog Vinterrally for første gang med i West Euro Cup. Samtidig hadde det internasjonale Bilsportforbundet (FIA) en observatør til stede for at løpet skulle komme i betraktning som EM-løp fra 1990. Observatøren var meget fornøyd med det han så. Nasjonal-føreren Per Gulbrandsen var raskest av samtlige, men siden løpet var under observasjon for EM status kunne ikke han settes opp som vinner. Bror Danielsson vant dermed det internasjonale løpet, men han ble altså slått av Gulbrandsen. Det var forøvrig Göran Gustavsson som ledet det meste av løpet, men på løpets tredje siste fartsetappe kjørte han av veien og brøt.

5 på topp
1. Bror Danielsson/Ove Olofsson,  S/S, Mazda 323 4WD (Gr.A), 3.04.31
2. Geir Kirkhorn/Hans I. Svendsen, N/N, Ford Sierra 4×4 (Gr.A), + 3.12
3. Geir Mosteid/Svein Ludvigsen, N/N, Lancia HF Delta (Gr.N), + 4.31
4. Roar Vannebo/Dag Halvorsen, N/N, Mazda 323 4WD (Gr.A), + 4.46
5. Vidar S. Johansen/Bente Johansen, N/N, Peugeot 205 GTI (Gr.A), + 6.01

Vinner av Nasjonal klasse

Per Gulbrandsen/Kari Gulbrandsen, N/N,    Ford Escort, 3.03.54

1990

1990_Roar_VanneboI 1990 hadde Finnskog Vinterrally for første gang EM-status. Dette var også første gang et norsk rally hadde en slik status, og med det var en milepæl nådd både for KNA Kongsvinger og for norsk rallysport. Rallysporten var i en rivende utvikling i disse årene på slutten av 80-tallet, noe som altså også gjaldt for løpet på Finnskogen.Det gjorde sitt til at løpet hadde god deltagelse fra Sverige dette året. Men det var Roar Vannebo som kunne hale i land totalseieren, etter en hard kamp for Stig-Olov Walfridsson. Til slutt var det kun 6 sekunder som skilte de to. Det var Walfridsson sammen med sin landsmann Ola Strömberg som åpnet løpet best. Men Strömberg brøt, og Walfridsson klarte altså ikke å holde Vannebo bak seg. En annen svensk rally-storhet, Per Eklund deltok også i 1990 og endte på en 4. plass med en Lancia HF Delta i gruppe N. I 1990 var det også landskamp for junior-lag, og der ble det også norsk seier. Det norske mannskapet med Kjetil Bråthen, Runar Pedersen, Torfinn Heller og Odd Liengen vant foran Sverige, som hadde kjente navn som Thomas Rådström, Magnus Jansson, Kenneth Ljunggren og Kenneth Bäcklund på sitt lag. Dette året kom det også en annen vesentlig endring for førere i nasjonale klasser. Siden løpet skulle være med i EM kunne bare de som kjørte biler i de internasjonale klassene delta. Det ble  derfor opprettet et nasjonalt løp som i praksis ble kjørt som en slags ”hale” på det internasjonale løpet. Rett etter de internasjonale gruppe N og gruppe A –bilene hadde kjørt etappen var det et lite opphold før det nasjonale løpet. Av samme grunn har det fra 1990 også vært to resultatlister, en for det internasjonale løpet Rally Finnskog Norway og en for det nasjonale løpet Rally Finnskog. Nasjonale klasser kjørte to fartsetapper mindre enn de internasjonale.

5 på topp

1. Roar Vannebo/Bent R. Jacobsen, N/N,    Mazda 323 4WD (Gr.A), 2.44.57
2. Stig-Olov Walfridsson/Ragnar Spjuth, S/S, Audi 90 Quattro (Gr.A), + 0.06
3. Bengt Thorsell/Thomas Nielsen, S/N, Mazda 323 4WD (Gr.A), + 1.59
4. Per Eklund/Jan Olof Bohlin, S/S, Lancia HF Delta (Gr.N), + 2.19
5. Göran Gustavsson/Bo Pedersen, S/S,  Mazda 323 4WD (Gr.A), + 3.08

Vinner av Nasjonal klasse
Börje Mathiasson/Oddfinn Østgård,  S/N, Ford Escort,  2.22.32

Film fra 1990

1991

1991_nasj_Trond_LysengI 1991 ble det en veldig svensk dominans i toppen av Finnskog Vinterrally. I tillegg var også løpets totalvinner Kalle Grundel nærmest i en klasse for seg. Han åpnet i et forrykende tempo, og vant åtte av ni fartsetapper på løpets første dag. På andre dag roet Grundel ned litt, men var allikevel over fem minutter foran Bengt Thorsell i mål. Arne Stenshorne ble best av de norske med 4. plass, til tross for at han pådro seg et minutts transport-tillegg. Løpet ble også en milepæl i norsk rallyhistorie ved at det var det første løpet hvor det ble kjørt med noter.

5 på topp

1. Kalle Grundel/Ulf T.G. Nordin, S/S, Mazda 323 4WD (Gr.A), 2.45.05
2. Bengt Thorsell/Petter Vegel, S/N, Mazda 323 4WD (Gr.A), + 5.02
3. Ove Olofsson/Jan-Olov Forsberg, S/S, Lancia Integrale (Gr.N) , + 5.09
4. Arne Stenshorne/Egil Stenshorne, N/N,  Mazda 323 4WD (Gr.A), + 5.31
5. Runar Pedersen/Henning Solberg, N/N,    Lancia Integrale (Gr.N), + 10.12

Vinner av Nasjonal klasse:
Trond Lyseng/Bjørn A. Gulbrandsen, N/N, Opel Ascona, 2.52.32